Reglement
1 Algemene regels
1.1 Doel van het NZC
Het bevorderen van het overlandvliegen en de volgende generatie van wedstrijd zweefvliegers in Nederland.
Bepaling van de Nederlands Overlandvlieg Kampioen Zweefvliegen.
1.2 Organisator
De organisator is de afdeling Zweefvliegen van de KNVvL in samenwerking met de Commissie Wedstrijd en Selectie (CWS).
1.3 Datum en plaats van het kampioenschap
Het NZC vindt plaats in de scoringsperiode van 1 oktober tot en met 30 september.
Alleen vluchten gevlogen in deze scoringsperiode worden meegeteld.
Het NZC wordt decentraal gehouden.
1.4 Deelnemers en Clubs
Deelnemers kunnen zweefvliegers zijn die volwaardig lid zijn van een bij de KNVvL aangesloten club en/of lid zijn van de KNVvL afdeling Zweefvliegen.
Deelnemers mogen hun vluchten registreren voor maximaal twee deelnemende clubs in één scoringsperiode.
Deelnemers worden als junioren beschouwd als hun 25e verjaardag binnen de kalenderjaren van de competitie valt of als ze jonger zijn.
Clubs worden opgenomen in de clubranking indien deze als zweefvliegclub is aangesloten bij de KNVvL
1.5 Regels
De zorgplicht voor het naleven van de wettelijke en officiële voorschriften, alsmede de overige voorschriften en aanbevelingen die van toepassing zijn op het zweefvliegen, ligt bij de deelnemers.
De uniforme daglichtperiode is bindend zoals in de AIP gepubliceerd (Gen 2.7.1).
Op de organisatie en uitvoering van de scoringsvluchten is de FAI Sporting Code Section 3 van toepassing, voor zover in dit NZC wedstrijdreglement geen afwijkende voorschriften zijn opgenomen.
De afstandsberekening is gebaseerd op de WGS84 ellipsoïde (formule van Vincenty).
Alleen vluchten met een fysieke startplaats of afvliegpunt van de vrije vlucht in Nederland worden meegenomen in het klassement.
Inschrijvingen voor scoringsvluchten moeten worden ingediend via WeGlide.org.
1.6 Inschrijving voor het kampioenschap
De eerste door een deelnemer ingediende aanvraag voor een klassement geldt als inschrijving voor het kampioenschap. De deelnemer erkent daarmee de NZC-regels met uitsluiting van rechtsmiddelen.
De aanvraag voor een klassement impliceert het verzamelen, verwerken en gebruiken van de persoonlijke gegevens van de deelnemer met het oog op de evaluatie en publicatie van de vluchtgegevens.
De informatie over gegevensbescherming is beschikbaar op WeGlide.org dat wordt gebruikt voor het indienen van vluchten. Deze is ook op het NZC van toepassing.
1.7 Overtredingen
Personen die proberen voordeel te behalen in het klassement door valse informatie te verstrekken of oneerlijke methoden te gebruiken, kunnen gediskwalificeerd worden voor het huidige NZC-jaar.
In het geval van opzettelijke overtredingen van de regels in dit reglement zal een verbod van 5 jaar worden opgelegd en de naam van de betreffende persoon/club zal worden gepubliceerd.
In het geval van recidive zal het verbod 10 jaar bedragen.
De organisator behoudt zich het recht voor om in dergelijke gevallen verdere maatregelen te nemen.
1.8 Bezwaar
Bezwaren tegen scores moeten worden gericht aan de door de organisator aangewezen wedstrijdleider uiterlijk 48 uur nadat de vlucht is gescoord.
De wedstrijdleider is te bereiken op het emailadres NZC.Zweefvliegen@knvvl.nl .
Een beslissing op een bezwaar wordt niet later dan 10 dagen na het einde van de scoringsperiode genomen.
1.9 Prijsuitreiking
De bekendmaking en publicatie van de winnaars van de NZC van de respectievelijke scoringsperiode, evenals de prijsuitreiking, zal plaatsvinden op de volgende Nederlandse Zweefvliegdag, een volgende Nederlands Kampioenschap Zweefvliegen of een speciaal georganiseerde bijeenkomst.
2 Puntentelling
Deelnemers mogen zoveel vluchten als ze willen inzenden voor de puntentelling.
Elke vlucht moet uniek toegewezen zijn aan een deelnemende club.
Een vlucht wordt gejureerd in de klasse die is toegewezen aan het gevlogen vliegtuigtype in de huidige DMSt indexlijst.
Alle vliegtuigen tot en met index 106 kunnen ook in de clubklasse worden ingedeeld.
Clubklasse vliegtuigen mogen gevlogen worden met variabele ballast in overeenstemming met het vlieghandboek.
Als deelnemers vluchten hebben ingeschreven in vliegtuigen van verschillende klassen, zullen ze worden gejureerd in elk van deze klassen of classificaties.
Vluchten in tweezitters worden ook in het junioren- en vrouwenklassement opgenomen (2.2.1, 2.2.1.1, 2.2.1.2) als de copiloot ook een junior of vrouw is, of als de tweezitter als eenzitter wordt gevlogen.
De tweezittervlucht die als eenzitter wordt gevlogen moet als zodanig worden bevestigd bij het indienen van de vlucht.
Alle vluchten worden geclassificeerd met de index van het vliegtuig volgens de huidige DMSt indexlijst.
2.1 Afstandsclassificatie
Afstanden worden geclassificeerd in de volgende klassen:
Open klasse
18m klasse
15m klasse
Standaard klasse
Club klasse
Tweezitter klasse
2.2 NZC individuele ranglijsten
2.2.1 Ranglijst algemeen
De drie hoogst scorende vluchten van deelnemers uit de individuele klassementen volgens 2.1 worden meegenomen in een ranglijst voor het algemeen klassement.
De winnaar is de deelnemer met het hoogste aantal punten uit drie vluchten uit deze ranglijst.
2.2.1.1 Ranglijst junioren
De gerangschikte junioren vluchten worden ook samengevat in de junioren ranglijst.
De winnaar is de junioren deelnemer met het hoogste aantal punten uit drie vluchten uit de ranglijst volgens 2.2.1.
2.2.1.2 Ranglijst vrouwen
De gerangschikte vluchten van vrouwelijke deelnemers worden samengevat in de vrouwenranglijst.
De winnaar is de vrouwelijke deelnemer met het hoogste aantal punten uit drie vluchten uit de ranglijst volgens 2.2.1.
2.3 Team klassement
Drie deelnemers van een deelnemende club vormen een team met hun hoogst scorende overlandvlucht uit de ranglijst volgens 2.2.1. Alleen het beste team per club wordt geselecteerd.
De teamwinnaar is de deelnemende club met de hoogste teamscore.
3 Vluchtregistratie en beoordeling
Vluchtregistratie is alleen mogelijk met door de IGC goedgekeurde GNSS vluchtrecorders of met door de DAEC goedgekeurde positierecorders.
De declaratie van de vlucht moet worden gedaan in de vluchtrecorder die ook wordt gebruikt om de vlucht te beoordelen.
Opdrachten kunnen online via WeGlide.org worden gedeclareerd of via een GNSS vluchtrecorder
Voor GNSS vluchtrecorders geldt de laatste geldige opdracht (C-record in de vluchtrecorder) vóór de eigenlijke vlucht.
Als er een online declaratie is, is de declaratie in de GNSS-vluchtrecorder of in de positierecorder ongeldig.
De online declaratie is alleen geldig als deze wordt gedaan vóór de start en er geen andere online declaratie wordt gedaan na de start totdat de vlucht is ingediend.
Het IGC-bestand moet een geldige handtekening (G-record) hebben. Dit houdt in dat dit bestand kan worden gevalideerd met behulp van gestandaardiseerde procedures.
De verantwoordelijkheid voor een juiste certificering ligt bij de deelnemer. Een vlucht wordt alleen gescoord als de vlucht van het afvliegpunt tot het finishpunt zonder gemotoriseerde hulp is uitgevoerd en een ononderbroken hoogterecord en goede documentatie van het vluchtpad van start tot landing kan worden geverifieerd. Als er gemotoriseerde hulp is gebruikt tussen de start en het bereiken van het finishpunt, zal de vlucht alleen worden beoordeeld tot het laatste coördinaat waarvan kan worden aangetoond dat het zonder gemotoriseerde hulp is bereikt.
Het interval tussen twee opnamepunten mag niet langer zijn dan vier seconden. Bij technische problemen worden onderbrekingen van maximaal 180 seconden getolereerd.
Vluchten moeten via het WeGlide.org worden ingediend uiterlijk om 12 uur 's middags (plaatselijke tijd) binnen 2 dagen na de vlucht.
4 Scoren van vluchten en procedures
In het NZC kunnen punten worden gevlogen voor afstandsklassen. De minimale score om opgenomen te worden in dit klassement zijn 50 afstandspunten.
4.1 Afstandsklasse
Routes kunnen worden gescoord vanaf een afvliegpunt via maximaal drie keerpunten (maximaal vier keerpunten voor vierkantvluchten en maximaal twaalf keerpunten voor meervoudige rondvluchten) naar een finishpunt. Het hoogteverschil tussen het laagst mogelijke afvliegpunt en het hoogst mogelijke finishpunt mag niet meer dan 1000 meter bedragen.
4.1.1 Gedeclareerde vluchten
In het geval van een gedeclareerde vlucht moeten alle keerpunten van de vlucht (afvlieg-, keer- en finishpunt) duidelijk worden gedefinieerd in de opgegeven volgorde door hun geografische coördinaten in te voeren in de vluchtrecorder of via de online declaratie vóór de start.
Voor gesloten vluchten moet het afvlieg- en finishpunt identiek zijn.
Een vlucht met verschillende opdrachten in verschillende vlucht- of positierecorders is niet toegestaan en zal worden gecategoriseerd als een opzettelijke overtreding van de NZC-regels. De keerpunten moeten in de gedeclareerde volgorde worden gevlogen.
4.1.2 Vrije vluchten
Voor ongedeclareerde, zogenaamde “vrije” vluchten worden alleen vastgelegde coördinaten van de vliegroute meegeteld als afvlieg-, keer- en finishpunt.
Vrije vluchten worden als gesloten beschouwd als het afvlieg- en finishpunt niet meer dan 1 kilometer uit elkaar liggen.
Vrije vluchten zijn alleen mogelijk over maximaal drie keerpunten.
4.1.3 Documentatie van afvlieg-, finish- en keerpunten
Keerpunten worden geacht te zijn bereikt als binnen vliegen van, de 90°-sector of de cirkel rond het keerpunt met een straal van 500 meter, is bewezen.
De 90°-sector heeft een ongelimiteerde radius en hoogte;
De cirkel heeft een ongelimiteerde hoogte.
De start is geldig indien de startlijn in de richting van het eerste keerpunt is overgevlogen.
De startlijn heeft een maximale radius van 5 km.
De finish is geldig bij het binnenvliegen van een cirkel met een straal van 3 kilometer rond het finishpunt.
4.1.4 Puntentelling
Het aantal punten voor het scoren van vluchten wordt berekend uit de scoringsafstand in kilometers (km), plus de som van de mogelijke bonussen op de scoringsafstand, gedeeld door de index/100 van het betreffende vliegtuig.
4.1.5 Bonuspunten
Gedeclarerde opdrachten die met succes zijn gedocumenteerd in overeenstemming met 4.1.3 zullen een bonus van 30% ontvangen.
4.1.5.1 Driehoeksvlucht
Een (extra) bonus van 40% wordt toegevoegd aan een gesloten driehoeksvlucht indien
het kortste been ten minste 28% van de totale afstand bedraagt, of
bij een scoringsafstand van 500 km of meer, het kortste ten minste 25% en het langste been ten hoogste 45% van de totale afstand bedraagt.
Voor driehoeksvluchten wordt de afstand tussen de drie keerpunten geteld als de scoringsafstand. Het afvlieg- en finishpunt mag tussen twee hoeken van de driehoek liggen.
4.1.5.2 Vierhoekige vlucht
In het geval van een gesloten NZC vierhoeksvlucht wordt een (extra) bonus van 40% toegekend als het gebied tussen de keerpunten of de keerpunten en het afvlieg-/finishpunt kan worden beschreven door twee driehoeken waarvoor het volgende geldt:
beide driehoeken moeten voldoen aan dezelfde eis volgens 4.1.5.1
de driehoeken moeten naast elkaar liggen met een identiek been
de driehoeken mogen niet op elkaar liggen
De scoreafstand voor vierhoeksvluchten is de omtrek van de vierhoek. Het afvlieg- en finishpunt mag tussen twee hoeken van het vierkant liggen. Vrije vierhoeksvluchten worden niet gescoord.
4.1.5.3 Doelretourvluchten (Out & Return)
Voor een gesloten NZC doelretourvlucht wordt een (extra) bonus van 30% toegevoegd voor een afstand van het afvliegpunt via een keerpunt terug naar het finishpunt.
4.1.5.4 Doelvlucht
Voor een NZC-doelvlucht wordt een (extra) bonus van 30% toegevoegd voor een route van het afvliegpunt naar het finishpunt.
4.1.5.5 Meervoudige rondvluchten
Een (extra) bonus van 20% wordt toegevoegd voor meervoudige rondvluchten van driehoekige (4.1.5.1) en vierhoekige (4.1.5.2) vluchten. Een maximum van drie circumnavigaties is toegestaan.
Een extra bonus voor de driehoeksvlucht volgens 4.1.5.1 of vierhoeksvlucht volgens 4.1.5.2 wordt niet meegerekend.
Het aantal rondvluchten moet van tevoren worden gedeclareerd volgens 4.1.1 als een serie keerpunten.
Vrije meervoudige vluchten zijn niet toegestaan voor de puntentelling.
5 Aanvullende regels voor gemotoriseerde zweefvliegtuigen
Het gemotoriseerde zweefvliegtuig moet zijn voorzien van een vluchtrecorder met een voor het motorsysteem geschikte vluchtrecorder conform Sporting Code Section 3.
6 Foutcodes
De vluchten worden gecontroleerd aan de hand van de foutcodes die zijn opgeslagen bij WeGlide.org